چگونه میزان برداشت محصول را مزراع کشت کلمیان(گل کلم،کلم بروکلی،کلم سفید، کلم قرمز) افزایش دهیم

به‌طورکلی خانواده کلمیان (گل‌کلم، بروکلی، کلم سفید و کلم قرمز) آب‌و‌هوای خنک را می‌پسندند و خاک با تهویه مناسب (ماسه‌ای – لومی) و غنی از مواد آلی جهت حداکثر باردهی نیازمند هستند.

برنامه تغذیه‌ای این خانواده به 12 هفته تقسیم می‌شود تا بتوان مدیریت تغذیه و برنامه‌ریزی تغذیه‌ای و آبیاری بهتری را در مزرعه اعمال نمود.
هفته 1:  بعد از انتقال نشا و آبیاری کافی نشاهای تازه انتقال‌یافته (3 روز متوالی)، از روز چهارم ترکیب هومیک اسید و کودهای فسفر بالا (52-10-10 NPK,) را جهت توسعه و حرکت ریشه و تیز افزایش میزان جذب عناصر غذایی خاک توسط ریشه همراه با سیستم آبیاری به زمین می‌دهیم.
هفته 2: در هفته دوم نیز توجه اصلی باید بر روی ریشه متمرکز شود. بدین منظور کودهای فسفر بالا را به میزان 5-3 کیلوگرم در هکتار به همراه آبِ آبیاری استفاده می‌کنیم. همچنین اضافه‌کردن اسید هومیک پودری به همراه ترکیبات فسفر بالا، علاوه بر استقرار سریع نشا و توسعه مناسب ریشه، کمک شایانی به شکستن کمپلکس‌ها و رهاسازی یون‌های موردنیاز گیاه می‌کند.
هفته 3: در هفته سوم کنترل مزرعه جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های قارچی ریشه و ساقه باید به‌دقت صورت بگیرد. در صورت بروز مشکل می‌توان از اکسی کلر مس، رورالTS، ربدومیل، فوستیل آلومینیوم (الیت) و … به میزان لازم به همراه آب آبیاری استفاده نمود. همچنین در این هفته باید به نصب کارت‌های زرد جهت مانیتور کردن تعداد آفات و نوع جمعیت آنها اقدام نمود. در این هفته استفاده از محلول‌پاشی کود 20-20-20(NPK) یا به‌صورت آب آبیاری به میزان 5-2 کیلوگرم در هکتار نیز می‌بایست انجام شود. عمده آفاتی که از طریق کارت زرد می‌توان به وجود آن‌ها پی برد شامل تریپس و سفید بالک ها است که خسارات جبران‌ناپذیری به خانواده کلمیان وارد می‌کنند.
هفته 4: در این هفته توجه اصلی باید روی رشد رویشی گیاه باشد، لذا استفاده از کودهای اوره، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم به همراه اسید هومیک توصیه می‌شود. این میزان در طول دوره در زمین‌هایی که به‌خوبی با کودهای آلی تغذیه شده‌اند از 20-15 کیلوگرم در هکتار اوره نباید تجاوز کند زیرا سبب افزایش شوری خاک و عدم جذب عناصر غذایی می‌شود. البته بهترین نتیجه را زمانی حاصل می‌کنیم که ترکیب اوره و سولفات آمونیوم به نسبت 1:1 استفاده شوند. زیرا راندمان جذب نیتروژن را بسیار بالا می‌برد. این دو ترکیب یا سایر ترکیبات کودی که به همراه آب آبیاری استفاده می‌شوند، باید به همراه 2-1 کیلوگرم در هکتار اسید هومیک باشد تا راندمان جذب عناصر بالا برود. در این هفته 50-20 کیلوگرم کود اوره به همراه 4-2 لیتر اسید هومیک و 20 کیلوگرم سولفات آمونیوم به مزرعه داده شوند.
هفته 5: در این هفته و هفتة آتی تمرکز اصلی بر روی تقویت رشد رویشی است؛ لذا محلول‌پاشی کودهای 20-20-20(NPK) را باید در برنامه کاری قرارداد. همچنین عناصر میکرو را باید به‌صورت محلول‌پاشی در اختیار گیاه قرار داده شود.
هفته 6: در این هفته استفاده از محلول‌پاشی جلبک دریایی به همراه اسیدآمینه و یا عناصر میکرو توصیه می‌شود. این کار در طول دوره رشد 90 روزه باید حداقل 5-4 بار تکرار شود.
هفته 7: در این هفته نیز محلول‌پاشی جلبک دریایی به همراه اسیدآمینه و یا عناصر میکرو نتایج خوبی را در پی خواهد داشت.
هفته 8: در این هفته باید بازهم روی رشد رویشی گیاه، ازطریق محلول‌پاشی ترکیبات اوره‌ای به همراه جلبک‌های دریایی متمرکز باشیم.
هفته 9: در این هفته تکرار محلول‌پاشی 20-20-20(NPK) بایستی انجام شود. به‌علاوه کود آهن به میزان یک کیلوگرم در هکتار به همراه آب آبیاری و سولفات منیزیوم نیز به میزان لازم استفاده شود.
هفته 10: در این هفته تغذیه با اسیدهومیک مایع یا پودری به همراه آب آبیاری جهت شکستن و آزادسازی عناصر غذایی به‌منظور افزایش رشد رویشی گیاه بایستی انجام شود.
هفته 11: در این هفته در گل‌کلم و بروکلی سرها تقریباً قابل‌مشاهده است و می‌توان محلول‌پاشی کلسیم و عناصر میکرو به‌خصوص بر را در این هفته و هفته 12 به میزان حداقل دو بار انجام داد. به‌علاوه کاربرد عناصر کلسیم و بر به همراه اسیدآمینه نتیجه بهتری را به دنبال دارد. در طی هفته 11 و 12 استفاده از کودهای پتاسه مانند سولفات پتاسیم (51-0-0NPK) به همراه نیترات پتاسیم (46-0-13) به نسبت 2 به 1 (برای مثال 2 کیلوگرم سولفات پتاسیم به همراه یک کیلوگرم نیترات پتاسیم) باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *